Folosim cookie-uri și alte tehnologii de urmărire pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare pe website-ul nostru, pentru afișa conținut și elemente personalizate, pentru a analiza traficul de pe website-ul nostru și pentru a înțelege de unde vin vizitatorii noștri. Puteți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau le puteți opri în politica cookie-urilor.
AcceptPolitica Cookie-urilor
Contactează-ne
0

Impozitul pe clădiri în anul 2021

Stabilirea impozitului pe clădiri

In perioada 01 ianuarie 2021 – 31 martie 2021 se depun, la serviciul fiscal de la primării, rapoartele de evaluare pentru impozitare.

In primul trimestru al anului 2021 trebuie depuse rapoarte de evaluare pentru:

  • clădirile cu destinație nerezidențială deținute de persoanele fizice pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finala/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal în anul 2016;
  • clădirile cu destinație mixtă deținute de persoanele fizice – doar în situația in care cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina persoanei care desfășoară activitate economică – pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă,  pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finală/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal în anul 2016;
  • clădirile cu deținute de persoanele juridice pentru care s-a stabilit valoarea impozabilă  pe baza unui raport de evaluare/proces-verbal de recepție finala/contract de vânzare-cumpărare, depus la organul fiscal in anul 2018;

Pot depune rapoarte de evaluare  si persoanele fizice care au depus rapoarte de evaluare in perioada 2017-2020 precum si persoanele juridice care au depus rapoarte de evaluare in anii 2019 si 2020.

 Conform Codului Fiscal, în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii:

  • în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă – persoanele juridice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
  • în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă – persoanele fizice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 2% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;

Pentru clădirile cu destinație rezidențială precum si pentru clădirile cu destinație mixtă  – pentru care cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina persoanei fizice ( proprietarul clădirii ) – aflate in proprietatea persoanelor fizice nu se depun, la organele fiscale din cadrul primăriilor, rapoarte de evaluare pentru stabilirea impozitului pe clădiri.

Termenul limită de depunere a documentelor necesare pentru stabilirea impozitului pe clădiri

Termenul limită de depunere de către contribuabili a rapoartelor de evaluare este până la primul termen de plată din anul de referință  – respectiv data de 31 martie a anului în care se stabilește impozitul. Rapoartele de evaluare pot fi depuse și după primul termen de plată din anul de referință, acestea producând efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor.

Când si cum se întocmesc rapoartele de evaluare pentru impozitare

Rapoartele de evaluare pentru impozitare se întocmesc, de regulă, în primul trimestru al anului în care se stabilește impozitul pe clădiri (între data de 01 ianuarie si 31 martie), de către evaluatori autorizați, membrii ANEVAR cu specialitatea EPI ( evaluarea proprietăților imobiliare) sau de către un membru corporativ ANEVAR, caz în care raportul trebuie întocmit de unul sau mai mulți evaluatori având specializarea EPI.

Data la care se emite opinia asupra valorii ( data evaluării ) este 31.12. a anului anterior celui în care se realizează evaluarea.

Rapoartele de evaluare pentru impozitare se întocmesc conform Ghidului GEV 500 – Determinarea Valorii impozabile a clădirilor emis de ANEVAR.

Evaluatorul trebuie să inspecteze fiecare clădire subiect al evaluării în scopul impozitării. Prin inspecție se înțelege acțiunea de vizualizare exterioară și/sau interioară a clădirii. Contribuabilul va asigura accesul evaluatorului la clădirea subiect al evaluării.

Conform GEV 500, evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF, recipisa BIF fiind pusa la dispoziția beneficiarului de către evaluator împreună cu raportul de evaluare. Recipisa BIF va însoți raportul de evaluare ce va fi depus la UAT in vederea stabilirii impozitului.

In situația in care clădirile aflate in proprietate sunt situate in Unități Administrativ – Teritoriale diferite, se emite câte un raport de evaluare pentru fiecare UAT.

Documente necesare pentru evaluare pentru impozitare

 Pentru realizarea raportului de evaluare sunt necesare următoarele documente:

  • Declarația contribuabilului privind clădirile supuse evaluării pentru impozitare (aici) completata, datata si semnata de contribuabilul care solicita evaluarea;
  • copii după releveu, plan de arhitectura sau schița construcției vizata de un topograf acreditat OCPI;
  • copii după carte de identitate sau pașaport pentru contribuabili persoane fizice sau certificat de înregistrare la Registrul Comerțului (CUI) pentru persoane juridice;
  • documente din care sa reiasă data punerii in funcțiune a construcției;

In cazul unei utilizări mixte a clădirii deținută de persoanele juridice, în situația în care este atribuit număr cadastral distinct pentru clădirile cu destinație rezidențială și clădirile cu destinație nerezidențială.

  • extras de Carte Funciara.

In funcție de situația concretă a fiecărei clădiri, evaluatorul va putea solicita contribuabilului și alte informații necesare pentru elaborarea raportului de evaluare.

Related Posts

Despre cum sa inițiezi o lege de modificare prin care … nu se modifică nimic!

In Monitorul Oficial nr. 1041 din 06 noiembrie 2020 a fost publicata Legea 241 pentru modificarea alin. 1 al art. 459 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal. Prin introducerea acestei...

Despre impozitele si taxele locale

Anul 2021 vine cu o serie de schimbări in ceea ce privește impozitul pe clădirile cu destinație mixtă deținute de persoanele fizice si impozitul pe clădirile deținute de persoanele juridice....

Despre prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului

In data de 21 iulie 2019 a intrat in vigoare Legea 129 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative....

GDPR

  • CONFIDENȚIALITATEA TA
  • COOKIE-URI STRICT NECESARE
  • COOKIE-URI FUNCTIONALE
  • COOKIE-URI DE ANALIZĂ ȘI PERFORMANȚĂ
  • COOKIE-URI PENTRU MARKETING ȘI PUBLICITATE
  • MAI MULTE INFORMAȚII

CONFIDENȚIALITATEA TA

CONFIDENȚIALITATEA TA ESTE IMPORTANTĂ PENTRU NOI

Cookie-urile sunt fișiere text foarte mici ce sunt salvate în browser-ul tău atunci când vizitezi un website. Folosim cookie-uri pentru mai multe scopuri, dar și pentru a îți oferi cea mai bună experiență de utilizare posibilă (de exemplu, să reținem datele tale de logare în cont).

Îți poți modifica preferințele și poți refuza ca anumite tipuri de cookie-uri să nu fie salvate în browser în timp ce navigezi pe website-ul nostru. Deasemenea poți șterge cookie-urile salvate deja în browser, dar reține că este posibil să nu poți folosi anumite părți ale website-ul nostru în acest caz.

COOKIE-URI STRICT NECESARE

Aceste cookie-uri sunt esențiale pentru a putea beneficia de serviciile disponibile pe website-ul nostru.

Fără aceste cookie-uri nu poți folosi anumite funcționalități ale website-ului nostru.

COOKIE-URI FUNCTIONALE

Aceste cookie-uri sunt folosite pentru a-ți asigura o experiență personalizată pe website-ul nostru și pentru salvarea alegerilor pe care le faci când folosești website-ul nostru.

De exemplu, putem folosi cookie-uri funcționale pentru a salva preferințele tale legate de limba website-ului nostru sau datele de logare.

COOKIE-URI DE ANALIZĂ ȘI PERFORMANȚĂ

Acest tip de cookie-uri sunt folosite pentru a colecta informații în vederea analizării traficului pe website-ul nostru și modul în care vizitatorii noștri folosesc website-ul.

De exemplu, aceste cookie-uri pot urmări cât timp petreci pe website sau paginile pe care le vizitezi, ceea ce ne ajută să înțelegem cum putem îmbunătăți website-ul pentru tine.

Informațiile astfel colectate nu identifică individual vizitatorii.

COOKIE-URI PENTRU MARKETING ȘI PUBLICITATE

Aceste cookie-uri sunt folosite pentru a-ți afișa reclame cât mai pe interesul tău, în funcție de obiceiurile tale de navigare.

Aceste cookie-uri, așa cum sunt afișate de furnizori noștri de conținut și/sau publicitate, pot combina informații de pe website-ul nostru cu alte informații pe care furnizori noștri le-au colectat în mod independent cu privire la activitatea ta în rețeaua lor de website-uri.

Dacă alegi să ștergi sau să dezactivezi aceste cookie-uri tot vei vedea reclame, dar se poate ca aceste reclame să nu fie relevante pentru tine.

MAI MULTE INFORMAȚII

Pentru mai multe informații cu privire la politica noastră de cookie-uri și preferințele tale, te rugăm să ne contactezi.

Pentru a afla mai multe, te rugăm să citești Politica noastră de Cookie-uri.