Folosim cookie-uri și alte tehnologii de urmărire pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare pe website-ul nostru, pentru afișa conținut și elemente personalizate, pentru a analiza traficul de pe website-ul nostru și pentru a înțelege de unde vin vizitatorii noștri. Puteți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau le puteți opri în politica cookie-urilor.
AcceptPolitica Cookie-urilor
Contactează-ne
0

Ce trebuie sa stiti despre Evaluarea pentru impozitare a clădirilor

Stabilirea impozitului pe cladiri

 Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit pentru acea clădire – denumit impozit pe clădiri, cu exceptia persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 456 din Legea 227/2015 –Codul Fiscal.

Conform Codului fiscal, impozitul pe clădiri se stabilește în funcție de proprietar si destinația cladirii, respectiv: cladiri rezidentiale ( cladiri de locuit si anexe gospodaresti), cladiri nerezidentiale (utilizate in alt scop decat cel rezidential) sau Mixte (o parte rezidential si o parte nerezidential).

Persoanele fizice care detin in proprietate cladiri cu destinatie nerezidentiala ( altele decat anexele gospodaresti) sau destinatie mixta ( rezidential si nerezidential ) precum si persoanele juridice care au in patrimoniu cladiri, au obligatia de a actualiza valoarea impozabilă a clădirilor ( la 3 ani – persoane juridice si la 5 ani – persoane fizice ).

Calculul impozitului pe cladiri

Impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote asupra valorii impozabile a clădirii. Cotele aplicabile sunt cuprinse:

  • între 0,08%-0,2% pentru cladirile cu destinatie rezidentiala aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice;
  • între 0,2%-1,3% pentru cladirile cu destinatie nerezidentiala;
  • 0,4% pentru cladirile utilizate pentru activităţi din domeniul agricol

Valoarea impozabila a cladirilor se stabileste:

Pentru persoanele fizice, pe baza:

  • valorii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă
  • valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
  • valorii clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

Pentru persoanele juridice, pe baza:

  • valorii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
  • valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;
  • valorii clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
  • în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
  • în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz

Termenul limită de depunere a documentelor necesare pentru stabilirea impozitului pe cladiri

Termenul limită de depunere de catre contribuabili a rapoartelor de evaluare este pana la data de 31 martie a anului in care se stabileste impozitul.

Cand si cum se intocmesc rapoartele de evaluare pentru impozitare

 Rapoartele de evaluare pentru impozitare se intocmesc doar in primul trimestru al anului in care se stabileste impozitul pe cladiri (intre data de 01 ianuarie si 31 martie), de catre evaluatori autorizati, membrii ANEVAR cu specialitatea EPI ( evaluarea proprietatilor imobiliare).

Data la care se emite opinia asupra valorii ( data evaluarii ) este 31.12. a anului anterior celui in care se realizeaza evaluarea.

Rapoartele de evaluare pentru impozitare se intocmesc conform Ghidului GEV 500 – Determinarea Valorii impozabile a cladirilor, emis de ANEVAR.  

Conform GEV 500, evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF, recipisa BIF fiind pusa la dispozitia beneficiarului de catre evaluator impreuna cu raportul de evaluare. Recipisa BIF va insoti raportul de evaluare ce va fi depus la UAT in vederea stabilirii impozitului.

In situatia in care cladirile aflate in proprietate sunt situate in Unitati Administrativ-Teritoriale diferite, se emite câte un raport de evaluare pentru fiecare UAT.

Nu se intocmesc rapoarte de evaluare pentru stabilirea valorii impozabile a terenurilor!!!

 De ce sa solicitati un raport de evaluare pentru impozitare?

 Conform Codului Fiscal, în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii:

  • în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă – persoanele juridice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
  • în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă – persoanele fizice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 2% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;

 Neactualizarea valorii impozabile la termenele stabilite de Codul Fiscal are ca efect o crestere a impozitului pe cladiri de pana la 10 ori pentru persoanele fizice si pana la 25 ori pentru persoanele juridice!!!!

 Cat costa un raport de evaluare pentru impozitare?

 Mult mai putin decat diferenta de impozit calculata prin aplicarea cotei de 5% respectiv 2% fata de aplicarea cotei cuprinse intre 0,2%-1,3%;

 Documente necesare pentru evaluare pentru impozitare

 Pentru realizarea raportului de evaluare sunt necesare copii dupa:

  • releveu cadastral, plan de arhitectura sau schita constructiei vizata de un topograf acreditat OCPI;
  • carte de identitate sau pasaport pentru contribuabili persoane fizice sau certificat de inregistrare la Registrul Comertului (CUI) pentru persoane juridice;
  • documente din care sa reiasa data punerii in functiune a constructiei;

In cazul unei utilizari mixte a cladirii, in situatia in care este atribuit numar cadastral distinct pentru cladirile cu destinatie rezidentiala si cladirile cu destinatie nerezidentiala

  • extras de Carte Funciara.

Related Posts

Impozitul pe clădiri în anul 2021

Stabilirea impozitului pe clădiri In perioada 01 ianuarie 2021 – 31 martie 2021 se depun, la serviciul fiscal de la primării, rapoartele de evaluare pentru impozitare. In primul trimestru al...

Despre cum sa inițiezi o lege de modificare prin care … nu se modifică nimic!

In Monitorul Oficial nr. 1041 din 06 noiembrie 2020 a fost publicata Legea 241 pentru modificarea alin. 1 al art. 459 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal. Prin introducerea acestei...

Despre impozitele si taxele locale

Anul 2021 vine cu o serie de schimbări in ceea ce privește impozitul pe clădirile cu destinație mixtă deținute de persoanele fizice si impozitul pe clădirile deținute de persoanele juridice....

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

GDPR

  • CONFIDENȚIALITATEA TA
  • COOKIE-URI STRICT NECESARE
  • COOKIE-URI FUNCTIONALE
  • COOKIE-URI DE ANALIZĂ ȘI PERFORMANȚĂ
  • COOKIE-URI PENTRU MARKETING ȘI PUBLICITATE
  • MAI MULTE INFORMAȚII

CONFIDENȚIALITATEA TA

CONFIDENȚIALITATEA TA ESTE IMPORTANTĂ PENTRU NOI

Cookie-urile sunt fișiere text foarte mici ce sunt salvate în browser-ul tău atunci când vizitezi un website. Folosim cookie-uri pentru mai multe scopuri, dar și pentru a îți oferi cea mai bună experiență de utilizare posibilă (de exemplu, să reținem datele tale de logare în cont).

Îți poți modifica preferințele și poți refuza ca anumite tipuri de cookie-uri să nu fie salvate în browser în timp ce navigezi pe website-ul nostru. Deasemenea poți șterge cookie-urile salvate deja în browser, dar reține că este posibil să nu poți folosi anumite părți ale website-ul nostru în acest caz.

COOKIE-URI STRICT NECESARE

Aceste cookie-uri sunt esențiale pentru a putea beneficia de serviciile disponibile pe website-ul nostru.

Fără aceste cookie-uri nu poți folosi anumite funcționalități ale website-ului nostru.

COOKIE-URI FUNCTIONALE

Aceste cookie-uri sunt folosite pentru a-ți asigura o experiență personalizată pe website-ul nostru și pentru salvarea alegerilor pe care le faci când folosești website-ul nostru.

De exemplu, putem folosi cookie-uri funcționale pentru a salva preferințele tale legate de limba website-ului nostru sau datele de logare.

COOKIE-URI DE ANALIZĂ ȘI PERFORMANȚĂ

Acest tip de cookie-uri sunt folosite pentru a colecta informații în vederea analizării traficului pe website-ul nostru și modul în care vizitatorii noștri folosesc website-ul.

De exemplu, aceste cookie-uri pot urmări cât timp petreci pe website sau paginile pe care le vizitezi, ceea ce ne ajută să înțelegem cum putem îmbunătăți website-ul pentru tine.

Informațiile astfel colectate nu identifică individual vizitatorii.

COOKIE-URI PENTRU MARKETING ȘI PUBLICITATE

Aceste cookie-uri sunt folosite pentru a-ți afișa reclame cât mai pe interesul tău, în funcție de obiceiurile tale de navigare.

Aceste cookie-uri, așa cum sunt afișate de furnizori noștri de conținut și/sau publicitate, pot combina informații de pe website-ul nostru cu alte informații pe care furnizori noștri le-au colectat în mod independent cu privire la activitatea ta în rețeaua lor de website-uri.

Dacă alegi să ștergi sau să dezactivezi aceste cookie-uri tot vei vedea reclame, dar se poate ca aceste reclame să nu fie relevante pentru tine.

MAI MULTE INFORMAȚII

Pentru mai multe informații cu privire la politica noastră de cookie-uri și preferințele tale, te rugăm să ne contactezi.

Pentru a afla mai multe, te rugăm să citești Politica noastră de Cookie-uri.