Stabilirea impozitului pe cladiri
Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit pentru acea clădire – denumit impozit pe clădiri, cu exceptia persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 456 din Legea 227/2015 –Codul Fiscal.
Conform Codului fiscal, impozitul pe clădiri se stabilește în funcție de proprietar si destinația cladirii, respectiv: cladiri rezidentiale ( cladiri de locuit si anexe gospodaresti), cladiri nerezidentiale (utilizate in alt scop decat cel rezidential) sau Mixte (o parte rezidential si o parte nerezidential).
Persoanele fizice care detin in proprietate cladiri cu destinatie nerezidentiala ( altele decat anexele gospodaresti) sau destinatie mixta ( rezidential si nerezidential ) precum si persoanele juridice care au in patrimoniu cladiri, au obligatia de a actualiza valoarea impozabilă a clădirilor ( la 3 ani – persoane juridice si la 5 ani – persoane fizice ).
Calculul impozitului pe cladiri
Impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote asupra valorii impozabile a clădirii. Cotele aplicabile sunt cuprinse:
- între 0,08%-0,2% pentru cladirile cu destinatie rezidentiala aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice;
- între 0,2%-1,3% pentru cladirile cu destinatie nerezidentiala;
- 0,4% pentru cladirile utilizate pentru activităţi din domeniul agricol
Valoarea impozabila a cladirilor se stabileste:
Pentru persoanele fizice, pe baza:
- valorii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă
- valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
- valorii clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.
Pentru persoanele juridice, pe baza:
- valorii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
- valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;
- valorii clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;
- în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;
- în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz
Termenul limită de depunere a documentelor necesare pentru stabilirea impozitului pe cladiri
Termenul limită de depunere de catre contribuabili a rapoartelor de evaluare este pana la data de 31 martie a anului in care se stabileste impozitul.
Cand si cum se intocmesc rapoartele de evaluare pentru impozitare
Rapoartele de evaluare pentru impozitare se intocmesc doar in primul trimestru al anului in care se stabileste impozitul pe cladiri (intre data de 01 ianuarie si 31 martie), de catre evaluatori autorizati, membrii ANEVAR cu specialitatea EPI ( evaluarea proprietatilor imobiliare).
Data la care se emite opinia asupra valorii ( data evaluarii ) este 31.12. a anului anterior celui in care se realizeaza evaluarea.
Rapoartele de evaluare pentru impozitare se intocmesc conform Ghidului GEV 500 – Determinarea Valorii impozabile a cladirilor, emis de ANEVAR.
Conform GEV 500, evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF, recipisa BIF fiind pusa la dispozitia beneficiarului de catre evaluator impreuna cu raportul de evaluare. Recipisa BIF va insoti raportul de evaluare ce va fi depus la UAT in vederea stabilirii impozitului.
In situatia in care cladirile aflate in proprietate sunt situate in Unitati Administrativ-Teritoriale diferite, se emite câte un raport de evaluare pentru fiecare UAT.
Nu se intocmesc rapoarte de evaluare pentru stabilirea valorii impozabile a terenurilor!!!
De ce sa solicitati un raport de evaluare pentru impozitare?
Conform Codului Fiscal, în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii:
- în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă – persoanele juridice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 5% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
- în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă – persoanele fizice – cota impozitului/taxei pe clădiri este 2% fata de cota cuprinsa intre 0,2%-1,3%;
Neactualizarea valorii impozabile la termenele stabilite de Codul Fiscal are ca efect o crestere a impozitului pe cladiri de pana la 10 ori pentru persoanele fizice si pana la 25 ori pentru persoanele juridice!!!!
Cat costa un raport de evaluare pentru impozitare?
Mult mai putin decat diferenta de impozit calculata prin aplicarea cotei de 5% respectiv 2% fata de aplicarea cotei cuprinse intre 0,2%-1,3%;
Documente necesare pentru evaluare pentru impozitare
Pentru realizarea raportului de evaluare sunt necesare copii dupa:
- releveu cadastral, plan de arhitectura sau schita constructiei vizata de un topograf acreditat OCPI;
- carte de identitate sau pasaport pentru contribuabili persoane fizice sau certificat de inregistrare la Registrul Comertului (CUI) pentru persoane juridice;
- documente din care sa reiasa data punerii in functiune a constructiei;
In cazul unei utilizari mixte a cladirii, in situatia in care este atribuit numar cadastral distinct pentru cladirile cu destinatie rezidentiala si cladirile cu destinatie nerezidentiala
- extras de Carte Funciara.